آخرين روز يك شهريور داغ






- جنوب: سرانجام در 31 شهريور1359، تهاجم وسيع و سراسري ارتش بعث عراق به سرزمين جمهوري اسلامي ايران آغاز شد. متعاقب شليك يك گلوله تانك تي-72 در پادگان بعقوبه در ساعت00/11 روز 31 شهريورماه، به وسيله صدام‌حسين، عملاً جنگ عراق عليه ايران آغاز شد.
در اثر مقاومت و پايداري نيروهاي خودي، نيروهاي عراق قادر به پيش‌روي به داخل خاك ايران نشدند. نيروي زميني مستقر در آبادان، با تلاش خود، كارخانه توليد گاز ناو عراق را به آتش كشيد.
- محور طلائيه: فشار دشمن در كوشك- طلائيه بسيار شديد بود كه يگان‌هاي خودي، متحمل صدمات فراوان شدند. در اين درگيري‌ها، پاسگاه طلائيه قديم سقوط كرد.
- محور بستان- سوسنگرد: توان رزمي نيروهاي متجاوز، هشت برابر نيروهاي خودي است، اما با اين‌حال، با ايستادگي شجاعانه همين افراد، ارتش عراق، مجبور شد نيروهاي بيشتري را وارد خوزستان كند.
- جنوب دزفول: ارتش عراق، ابتدا به پاسگاه‌هاي مرزي حمله كرد، اما علي‌رغم نابرابري، ايستادگي نيروهاي خودي، پاسگاه‌هاي مرزي را حفظ كند.
- فكه: آتش شديد ارتش عراق بر روي پاسگاه فكه آغاز شد. پاسگاه فكه، تصرف شده، پرچم عراق در آن نصب مي‌گردد. نيروهاي خودي نيز متقابلاً به پاسگاه فكه حمله‌ور شده و در نبردي تن‌به‌تن، فرمانده گردان عراقي كشته شده و جسد او را به پايگاه مي‌آورند. پاسگاه فكه، به تصرف نيروهاي ايراني درآمده و دوباره پرچم ايران، به اهتزاز درمي‌آيد. پاسگاه دوبرج، سقوط مي‌كند.
عصرهمان‌روز، دوباره پايگاه فكه به تصرف عراقي‌ها درمي‌آيد، اما در پيش‌روي به خاك ايران، ناكام مي‌مانند.
- غرب: به دليل برتري كامل دشمن، نيروهاي متجاوز پاسگاه ژاندارمري و ده هدايت در منطقه قصرشيرين و پاسگاه‌هاي مرزي منطقه مليك و سومار و پاسگاه كسيكه و ارتفاعات آن را تصرف كردند و در محورهاي مختلف، شروع به پيشروي كردند. تبادل آتش سنگين و بمباران‌هاي هوايي دشمن در بعدازظهر روز 31 شهريور تا شامگاه، در سرتاسر منطقه غرب، ادامه داشت.
- شمال غرب: نيروهاي عراقي با همكاري حزب دمكرات و رستگاري، پاسگاه باشماق، سردوش، خانم شيخان و جيران و ارتفاعات مرزي مريوان را تصرف كردند.

تهاجم هوايي

- دو فروند هواپيماي شكاري دشمن بعثي، فرودگاه مهرآباد و پايگاه يكم شكاري را مورد حمله قرار داد. دو هواپيما منهدم و به سه هواپيما و تعدادي از آشيانه‌ها و باند فرودگاه، خسارتي وارد شد. كليه پروازهاي خارجي، لغو شد.
- تهاجم به پايگاه وحدتي دزفول، چهار تانكر سوخت‌رسان منهدم شد.
- چهار فروند هواپيماي عراقي در اطراف پايگاه نوژه همدان سرنگون و تعدادي از خلبانان آنها دستگير شدند.
- شش فروند هواپيما، قسمتي از جاده سقز- بانه را بمباران كردند.
- يك فروند هواپيماي عراقي در «آريز» از شهرستان مريوان سقوط كرد.
- در ساعت 14/40، دو فروند هواپيماي عراقي، فرودگاه سنندج را بمباران كردند. يك پاسدار شهيد، شش نفر مجروح، خسارت به ترمينال فرودگاه.
- در ساعت 14/30، چهار فروند هواپيماي عراقي، به فرودگاه كرمانشاه حمله كردند. تعدادي از كارگران، شهيد و خساراتي به تأسيسات فرودگاه.
- در ساعت 14/00، دو فروند هواپيماي عراقي، پايگاه هوانيروز كرمانشاه را مورد حمله قرار دادند.
- حمله هوايي سنگين به آبادان، خرمشهر و دهلران كه به تأسيسات نفتي، خسارات زيادي وارد شد. پنجاه شهيد و 87 زخمي.
- اروميه: نُه فروند هواپيماي عراقي در آسمان اروميه ظاهر شدند كه با اقدام تاكتيكي هواپيماهاي پايگاه تبريز، هواپيماهاي دشمن پس از بمباران دِه «شيخ حسن» و «خسروشهر»، به سرعت از منطقه خارج شدند.
- عصر، يك فروند ميگ 21عراقي توسط جنگنده‌هاي ايران در منطقه بين خرمشهر و آبادان سقوط كرد.
- سرِ شب، چهار فروند هواپيماي شكاري ارتش، مناطق «سيه» و «سيمان» را كه محلّ استقرار و قرارگاه گردان2 عراق بود، به شدّت بمباران كردند.
- هواپيماهاي عراقي، با تجاوز به شهركرد، كارخانه قند آن شهر را بمباران كردند.
- چهار فروند ناوچه عراقي در منطقه بوشهر، بر اثر حمله هواپيماهاي خودي، منهدم گرديد.

منبع: نشريه امتداد - ش 44